A bonus-malus rendszer

A kötelező biztosítás bonus-malus rendszere a személygépkocsik, buszok, motorok, teherautók vontatók és mezőgazdasági vontatók kártörténeti besorolását mutató rendszer. A rendszer olyan, mint egy létra, melyen le-föl lépegetnek a tulajdonosok attól függően, hogy okoztak-e kárt valakinek, hány kármentes évet tudnak felmutatni és egyáltalán hány éve van biztosításuk.

A bonus.malus rendszer szabályait egy miniszteri rendelet, a 21/2011 NGM rendelet rögzíti.  

Bonus-malus fokozatok

A bonus-malus rendszer 10 bonus-, négy malus-fokozatot, továbbá a nulla fokozatot tartalmazza. Ezeket B01 és B10 között, illetve M01-04 között jelöljük. A rendszerbe belépők a nulla, azaz A00 fokozatba kerülnek.

Minden egyes károkozás nélküli év után egy fokozattal jobb, kategóriába kerül az ügyfél. Tehát károkozás nélkül 10 év alatt juthat el A00-ból a B10-be.

Károkozás esetén viszont a besorolás a következő évben minden egyes okozott kár után romlik. Személygépkocsik esetén minden egyes kár után két kategóriát, más járműveknél egy kategóriát rontanak a besoroláson. Akinek tehát B10 a besorolása személygépkocsira és az év során 2 kárt okoz, annak a következő évben B06-os lesz a kgfb szerződése. Aki egy biztosítási éven belül 4, vagy több kárt okoz, a korábbi besorolástól függetlenül a legrosszabb, M04 kategóriába kerül.

Kötelező biztosítás felmondása, megszűnése esetén a biztosító korábban kiállított egy igazolást arról, hogy az ügyfél melyik bónusz-málusz kategóriába tartozik. Ezt el kellett juttatni az új kgfb biztosítóhoz, mert ez alapján történt a következő időszakra történő díjbesorolás. Korábban ez az ügyfél feladata volt a kártörténeti igazolás beszerzése, ma a biztosítók az országos kártörténeti nyilvántartásból szerzik meg az adatokat.

Új belépők A00-ba kerülnek

A kötelező biztosítás rendszerébe új belépőnek az számít, akinek az elmúlt két évben nem volt érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása. Ide tehát csak azok kerülnek, akiknek

  • egyáltalán nem volt korábban autójuk tulajdonosként vagy üzembentartóként
  • 2 évnél régebben adták el az autót és azóta még nem vettek újat (ezen idő alatt üzembentartók sem voltak)
  • meglévő autójuk mellé vesznek egy másodikat is.

A besorolás nem a járműhöz, hanem a szerződő személyéhez kapcsolódik. Ezért aki eladja az autóját, az a besorolását viheti magával a következő szerződésbe. A kártörténeti besorolást megörökölni azonban csak egy jármű esetén lehet. Az ugyanazon a néven szereplő második autó éppen ezért már az A00 kategóriába kerül.

Ha viszont a tulajdonos eladja az első autót, akkor a gépjármű eladás bejelentése után annak fokozatát átviheti a megmaradt kgfb biztosítására.

Mi a jelentősége a bonus-malus besorolásnak?

A biztosítók a bonus-malus besorolás alapján differenciálják a biztosítási díjakat. Minél magasabb valakinek a bonus-besorolása, annál kedvezőbb díjat kaphat. A legnagyobb kedvezmény 50%, melyet B10-es besorolásra adnak meg a biztosítók.

A legrosszabb, M04-es besorolásra nagyjából az alapdíj négyszeresét kell éves díjként kifizetnie a szerződőnek.

Aki tehát kárt okoz, annak a következő évtől a kártörténeti besorolása miatt emelkedni fog a kötelező biztosítási díja. Két év múlva kaphatja vissza ugyanazt a kedvezményes díjat, melyben a balesetet megelőzően volt.

A bonus-malus besorolás miatt a károkozónak a következő évtől sokkal magasabb lesz a biztosítási díja.

Nem az A00 fizeti az alapdíjat

Az elmúlt években a biztosítók a rejtett áremelés egyik eszközeként is használni kezdték a bonus-malus besorolásokat. Azt gondolnánk, hogy ha a B01-10 kategóriába tartozók kedvezményeket kapnak, az M01-04-es kategóriába soroltak pedig felárat fizetnek, akkor az új belépők A00-ás kategóriája jelenti az alapdíjat. Ez ma a legtöbb társaságnál már nem így van. Az A00 kategória az alapdíjhoz képest sokszor 15-20 százalékos felárat jelent, s csak a B02-04 körül csökken a fizetendő díj a kihirdetett alapdíj összegére. A biztosítók tehát eleve magasabb díjat szednek a kárelőzmény nélküli, balesetet soha nem okozott új ügyfelektől.

Károkozói pótdíj

A bonus-malus besorolás mellett a biztosítók külön pótdíj alkalmazásával is emelik a kárt okozó ügyfelek biztosítási díját. Ez a károkozói pótdíj, mely akár dupla, vagy háromszoros biztosítási díjat is eredményezhet.

Egy ügyfél például B10-es kategóriába tartozik, amikor balesetet okoz. Több, mint tíz éve balesetmentesen vezet, ez az első károkozása. A bonus-malus rendszer miatt a következő évben B08-as lesz, ami körülbelül 15-20 százalékos emelést fog jelenteni a díjában. Ha viszont a biztosító él a károkozói pótdíj lehetőségével, akkor a B08-as kategória ellenére dupla díjat szednek az ügyféltől az előző évi károkozás miatt. Ezt a hátrányt biztosítótól függően akár 3-5 évig is magával viszi az ügyfél.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close