A bonus-malus rendszer
A kötelező biztosítás bonus-malus rendszere a személygépkocsik, buszok, motorok, teherautók vontatók és mezőgazdasági vontatók kártörténeti besorolását mutató rendszer. A rendszer olyan, mint egy létra, melyen le-föl lépegetnek a tulajdonosok attól függően, hogy okoztak-e kárt valakinek, hány kármentes évet tudnak felmutatni és egyáltalán hány éve van biztosításuk.
A bonus.malus rendszer szabályait egy miniszteri rendelet, a 21/2011 NGM rendelet rögzíti.
Bonus-malus fokozatok
A bonus-malus rendszer 10 bonus-, négy malus-fokozatot, továbbá a nulla fokozatot tartalmazza. Ezeket B01 és B10 között, illetve M01-04 között jelöljük. A rendszerbe belépők a nulla, azaz A00 fokozatba kerülnek.
Minden egyes károkozás nélküli év után egy fokozattal jobb, kategóriába kerül az ügyfél. Tehát károkozás nélkül 10 év alatt juthat el A00-ból a B10-be.
Károkozás esetén viszont a besorolás a következő évben minden egyes okozott kár után romlik. Személygépkocsik esetén minden egyes kár után két kategóriát, más járműveknél egy kategóriát rontanak a besoroláson. Akinek tehát B10 a besorolása személygépkocsira és az év során 2 kárt okoz, annak a következő évben B06-os lesz a kgfb szerződése. Aki egy biztosítási éven belül 4, vagy több kárt okoz, a korábbi besorolástól függetlenül a legrosszabb, M04 kategóriába kerül.
Kötelező biztosítás felmondása, megszűnése esetén a biztosító korábban kiállított egy igazolást arról, hogy az ügyfél melyik bónusz-málusz kategóriába tartozik. Ezt el kellett juttatni az új kgfb biztosítóhoz, mert ez alapján történt a következő időszakra történő díjbesorolás. Korábban ez az ügyfél feladata volt a kártörténeti igazolás beszerzése, ma a biztosítók az országos kártörténeti nyilvántartásból szerzik meg az adatokat.
Új belépők A00-ba kerülnek
A kötelező biztosítás rendszerébe új belépőnek az számít, akinek az elmúlt két évben nem volt érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása. Ide tehát csak azok kerülnek, akiknek
- egyáltalán nem volt korábban autójuk tulajdonosként vagy üzembentartóként
- 2 évnél régebben adták el az autót és azóta még nem vettek újat (ezen idő alatt üzembentartók sem voltak)
- meglévő autójuk mellé vesznek egy másodikat is.
A besorolás nem a járműhöz, hanem a szerződő személyéhez kapcsolódik. Ezért aki eladja az autóját, az a besorolását viheti magával a következő szerződésbe. A kártörténeti besorolást megörökölni azonban csak egy jármű esetén lehet. Az ugyanazon a néven szereplő második autó éppen ezért már az A00 kategóriába kerül.
Ha viszont a tulajdonos eladja az első autót, akkor a gépjármű eladás bejelentése után annak fokozatát átviheti a megmaradt kgfb biztosítására.
Mi a jelentősége a bonus-malus besorolásnak?
A biztosítók a bonus-malus besorolás alapján differenciálják a biztosítási díjakat. Minél magasabb valakinek a bonus-besorolása, annál kedvezőbb díjat kaphat. A legnagyobb kedvezmény 50%, melyet B10-es besorolásra adnak meg a biztosítók.
A legrosszabb, M04-es besorolásra nagyjából az alapdíj négyszeresét kell éves díjként kifizetnie a szerződőnek.
Aki tehát kárt okoz, annak a következő évtől a kártörténeti besorolása miatt emelkedni fog a kötelező biztosítási díja. Két év múlva kaphatja vissza ugyanazt a kedvezményes díjat, melyben a balesetet megelőzően volt.
Nem az A00 fizeti az alapdíjat
Az elmúlt években a biztosítók a rejtett áremelés egyik eszközeként is használni kezdték a bonus-malus besorolásokat. Azt gondolnánk, hogy ha a B01-10 kategóriába tartozók kedvezményeket kapnak, az M01-04-es kategóriába soroltak pedig felárat fizetnek, akkor az új belépők A00-ás kategóriája jelenti az alapdíjat. Ez ma a legtöbb társaságnál már nem így van. Az A00 kategória az alapdíjhoz képest sokszor 15-20 százalékos felárat jelent, s csak a B02-04 körül csökken a fizetendő díj a kihirdetett alapdíj összegére. A biztosítók tehát eleve magasabb díjat szednek a kárelőzmény nélküli, balesetet soha nem okozott új ügyfelektől.
Károkozói pótdíj
A bonus-malus besorolás mellett a biztosítók külön pótdíj alkalmazásával is emelik a kárt okozó ügyfelek biztosítási díját. Ez a károkozói pótdíj, mely akár dupla, vagy háromszoros biztosítási díjat is eredményezhet.
Egy ügyfél például B10-es kategóriába tartozik, amikor balesetet okoz. Több, mint tíz éve balesetmentesen vezet, ez az első károkozása. A bonus-malus rendszer miatt a következő évben B08-as lesz, ami körülbelül 15-20 százalékos emelést fog jelenteni a díjában. Ha viszont a biztosító él a károkozói pótdíj lehetőségével, akkor a B08-as kategória ellenére dupla díjat szednek az ügyféltől az előző évi károkozás miatt. Ezt a hátrányt biztosítótól függően akár 3-5 évig is magával viszi az ügyfél.